A kardántengelyek és differenciálművek a sebességváltó fontos elemei. A nyomaték átvitelére és a nyomaték a jármű tengelyei és kerekei közötti egyenlő elosztására használatosak.
A különféle típusú alkatrészek eltérő jellemzői
A rögzítés típusától függően a kardántengelyek lehetnek egy, két és három részből álló alkatrészek. Az elsőket csapágyak használata nélkül szerelik fel. A másodikat egy középső csapággyal, a harmadikat pedig két csapággyal szerelik fel. A csapágyak lehetnek hengeres, kúpos és tűcsapágyak. A tengelyek pedig csövesek vagy teleszkóposak lehetnek. Az utóbbinak közepén csúszócsukló található, amely elnyeli a tengelyirányú terhelést.
Léteznek tengelyek közötti (központi) és kerék-differenciálművek. Az előbbiek gyakoriak az összkerék-meghajtású járművek esetében, és a nyomaték tengelyek közötti elosztására szolgálnak. Az utóbbiakat első- és hátsókerék-meghajtású autókban is használják. Elosztják a nyomatékot a kerekek között. Különböző kialakítással rendelkeznek - napjainkban a következő típusok használatosak:
- Vezető által vezérelt differenciálzár. Ezek az alkatrészek 50:50 arányban osztják el a nyomatékot. Manuális zárásúak.
- Nyomatékérzékeny differenciálmű. Ezeket nagy tartósság és kopásállóság jellemzi, A nyomaték különböző arányú elosztását, például 80: 20 arányban, teszik lehetővé. Ugyanakkor ESP-vel felszerelt járművekben nem használhatók.
- LSD. Önzáró differenciálmű. Nem igénylik a vezető közreműködését, és nagy különbséget tesznek lehetővé a két kerék forgási sebessége között.
- Viszkókuplungok. A zárás a szilikonfolyadék tulajdonságai miatt biztosított, amivel a rendszer töltve van. A tengelyek zökkenőmentesen kapcsolódnak össze és szét, anélkül, hogy a hajtómű ütközéses terhelését okoznák.
- Haldex többlemezes tengelykapcsolók. Gyorsan reagálnak, és különböző nyomatékeloszlási mintákkal rendelkeznek. Ezek tökéletesen kompatibilisek az elektromos rendszerekkel. Ugyanakkor, nagy megterhelés mellett hajlamosak a túlmelegedésre.
Használat és csere: mit kell tudnia
- Rendszeresen cserélje ki a folyadékot a differenciálműben (tengely), a sebességváltóban és az osztóműben. Győződjön meg arról, hogy a mennyiség az autó műszaki követelményeinek megfelelő. Az alacsony olajszint a fogaskerekek, csapágyak és hornyok kopását és túlmelegedését okozza. Ezeknek az alkatrészeknek a károsodására különböző jelek utalnak, mint például a csökkent kormányozhatóság és kopogó hangok éles kanyarodáskor. Az olajcsere gyakorisága a különböző szerelvényekre és járművekre jellemző. Ez az információ a járműkarbantartási-útmutatóban megtalálható.
- Rendszeresen kenje meg a kardántengely kardáncsuklóit. Ezt az eljárást ajánlott 5 000-6 000 km-enként, vagy például motorolaj-cserekor elvégezni. Ez segít megelőzni, hogy a csapágyak olaj nélkül maradjanak, megóvja ezeket a kopástól, a korróziótól, a túlmelegedéstől és a meghibásodástól. A hibás kardáncsuklók jelei: induláskor fémes hanggal járó jellegzetes ütés, nagy sebességnél rezgés és ropogó zaj.
- Minden karbantartáskor ellenőrizze a szerelvények rögzítőit, és húzza meg azokat, ha szükséges. Ezek kilazulhatnak. Ezt a problémát az alváz területén közvetlenül a sebességváltó bekapcsolása után jelentkező erős ütések és rezgés kíséri.
topalkatreszek.hu: csak kiváló minőségű autóalkatrészek
Webáruházunkban bármikor vásárolhat kardántengelyeket és differenciálműveket. Az egyik fő előnyünk, hogy gondosan megválogatott termékválasztékkal rendelkezünk, amely megfelel az előző generációs autókkal és a vadonatúj modellekkel rendelkező autótulajdonosok igényeinek is. Így nem lesz nehéz alkatrészt találnia az autójához. Ha segítségre van szüksége, szakértőink állnak rendelkezésére.