A fékrendszer a jármű megállítására, lelassítására vagy parkoláskor a helyén való rögzítésére szolgál. Működtetőből és fékmechanizmusokból áll. Megfelelő üzemi állapotban kell tartani, mivel hatékonysága a közúti biztonság szempontjából döntő fontosságú.
A különböző típusú fékrendszerek eltérő jellemzői
Minden autóban szerviz és rögzítőfékrendszer található. Az előbbi a fő rendszer, mert mindig ezt használjuk, ha meg kell állítani az autót. Általában hidraulikus működtetővel rendelkezik. A rendszer fő alkatrészei a következők: a rendszer működtetésére használt pedál, a vezető pedálra gyakorolt erőkifejtését hidraulikus nyomássá átalakító főfékhenger, a sűrített fékfolyadékot szállító csövek és tömlők, valamint az egyes kerekek megállításáért felelős fékmechanizmusok. Az utóbbi lehet tárcsa vagy dob típusú.
A rögzítőféket általában lejtőn való parkoláskor vagy akkor használjuk, ha hosszú időre állítjuk le a gépkocsit, mert megakadályozza a jármű elmozdulását. Vészfékrendszerként is használható, ha a főfék meghibásodik. A vezetőülés és az első utasülés között elhelyezett kar működteti. A fékerő átvitele kábel segítségével történik. Parkolófék-mechanizmusként az autókban használhatják az üzemi fékrendszer dobjait vagy féknyeregeit vagy külön fékdobokat.
Egyes autók elektronikus rögzítőfékkel vannak felszerelve. Ez egy gomb megnyomásával aktiválódik, és a fékbetéteket nem kábel mozgatja, hanem elektromos motor, amelyet gyakran közvetlenül a féknyeregbe van beépítve.
Használat és csere: mit kell tudnia
- Rendszeresen mérje meg a féktárcsák és fékbetétek maradék vastagságát: ezek az alkatrészek idővel elkopnak. Súlyos kopás esetén a fékhatás drámai mértékben csökken. Ez megnöveli a féktávolságot. Amikor a féktárcsák és fékbetétek elkopnak, a pedál holtjátéka megnő. Előfordul, hogy vibrálni kezd.
- Új fékbetétek felszerelésekor jobb, ha leszereli az egész féknyerget. Ez segít eltávolítani a szennyeződéseket és kopási maradványokat a féknyereg érintkező felületeiről, és megakadályozza az új alkatrészek beragadását. A rendszeresen beragadó fékbetétek rontják a fékhatást.
- Rendszeresen kenje a féknyereg vezetőcsapjait. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy beragadnak. Ez rendkívül veszélyes, mivel megtörténhet, hogy a fékmechanizmus nem működik. Emellett a betétek és a tárcsák idő előtt elkopnak. Az utóbbi elgörbülhet a túlmelegedés miatt. Ilyen esetekben az autó az egyik oldalra kezd húzni. Az utastérben égő szagot érezhetünk.
- Mindenképpen rendszeresen ellenőrizze a fékrendszer szivárgását. Ha szivárgást tapasztal, az autó használata tilos. A fékfolyadék alacsony szintje a fékhatás csökkenésének, sőt a fékek teljes meghibásodásának kockázatát hordozza. Az esetleges szivárgás tünetei a főfékhenger vagy a kerekek alatti elszíneződések, valamint a besüllyedő vagy puha pedál.
topalkatreszek.hu: csak kiváló minőségű autóalkatrészek
Webáruházunk óriási választékban kínál kiváló minőségű alkatrészeket. Legtöbbjüket, különösen a fékrendszer alkatrészeket akciós áron vásárolhatja meg. Iratkozzon fel hírlevelünkre, és legyen az első, aki értesül új akcióinkról.