
Lancia, a mérnökök autója
1906-ban Vincenzo Lancia mérnök és autóversenyző, valamint Claudio Fogolin FIAT befektető alapította meg az egyik legrégibb autógyárat a világon. A Lancia mindig is rendkívüli technológiát alkalmazott sportautói építéséhez, ez már a Lancia Theta 1913-as bevezetésekor is megmutatkozott. Ez volt az első modell Európában, amiben elektromos rendszert építettek be az indításhoz, és a műszerek megvilágításához is. 1923-ban a Lancia modell volt az első független felfüggesztéssel, hidraulikus lengéscsillapítóval és önhordó karosszériával épített autó. Az igényes technológia miatt kapta a Lancia a „mérnökök autója” elnevezést. A karosszériákat minden esetben ismert tervezők készítették, mert a Lancia kizárólag a drága autók gyártásával foglalkozott. A személygépkocsik melett autóbuszokat és szállítójárműveket is készítettek. A második világháború folyamán a német hadsereg kötelezte a céget, hogy kizárólag szállítójárműveket gyártsanak. 1945 után a Lancia csak nagykaliberű autókat és sportkocsikat épített alacsony példányszámban, és nem vett részt a feltörekvő autóipar növekedésében. A Lancia modern technológiája vezetett az első, sorozatgyártott autóban alkalmazott 6-hengeres motorhoz és az első ferde lengőkarhoz az Aurelia modellben, 1950-ben.
Szuperautók, a kudarcok ellenére
Az 1955-ös sokféle nehézség követeztében a Lancia a Forma 1 részleget a Ferrarinak adta át. A Lancia folyatta a felsőkategóriás autók gyártását, de sosem lett nyereséges, és nem tudta megelőzni fő versenytárást, az Alfa Romeot. 1969-ben a céget, melyben a Vatikánnak is volt tulajdonrésze, potom áron adták el a Fiat Csoprotnak. Miután a teherautó gyártást kihelyezték az IVECO-hoz, a Lancia intenzívebben koncentrált a személyautók gyártására. A szedánok és kupék mellett, melyeket minden esetben görög betűkkel jelöltek, a cég 1971-ben mutatta be legandás szuperautóját, a Lancia Stratos-t, Ferrari Dino 246 GT V6 motorral.
A márka briliáns búcsúja
1979-ben mutatták be a középkategóriás Delta modellt, amiben középen elhelyezett motor volt. Ennek módosított verziója, a Lancia Delta Integrade, versenyzett az Audi Sport Quattro ellen a Rally Világbajnokságon, és uralta a rally világát az 1980-as évek végén, és az 1990-es évek elején. A Delta, mely a VW Golf osztályhoz tartozott, az egyik legnagyobb számban eladott modell volt. A Dedre kombi mellett a szedán Thema, Kappa és Thesis modelleket gyártották, valamint extravagáns külsejű kisautókat építettek, ezek neve Y és Mursa volt. A Fiat anyacég az Alfa Romeo mellett döntött, így a Lancia-t bezárta, és csak az Ypsilon modellt tartotta meg az olasz piacon.