
A Fiat eredete
Az észak-olaszországi Torinóban székelő FIAT S.p.A. nagy választékban gyárt FIAT márkanéven személygépkocsikat, tehergépkocsikat és kis áruszállító járműveket. A cég a FIAT Chrysler Automobiles Holding NV része, melynek központja a hollandiai Amszterdamban található. A márkanév a Fabbrica Italiana Automobili Torino elnevezés rövidítése, ezen a néven 9 iparvállalkozó alapított céget 1899-ben. Köztük volt az Angeli család, mely még ma is nagy szerepet vállal a vállalat irányításában. 1903-ban volt az első exportjuk. A mai történelmi üzemet Torinó Lingotto kerületében nyitották meg, ami az ipari sorozatgyártás kezdetét jelentette 1916-ban.
Nagy siker Olaszországban
A márka nagyon gyorsan vált Olaszország vezető autógyárává, nagymértékben hozzájárultak a tömeges motorizáltság terjedéséhez, különösen a második világháború utáni időben. Az 1960-as évek óta a FIAT részben vagy teljesen átvette a Ferrari luxusmárkát (1969-ben), a Maserati-t (1993-ban) és a versenytárs Alfa Romeo-t (1986-ban) és a Lancia-t (1969-ben). A Chrysler Group LLC-ben való részvétele 2013/2014-ben vált véglegessé, így a FIAT a világ hetedik legnagyobb autógyárává vált.
Régi és új modellek
A Fiat gyártását kézzel épített modellekkel kezdte: a 3 1/2 HP, a 6/8 HP és a 12 HP gépkocsikkal. A sorozatgyártás már 1912-ben megkezdődött, a Zero nevű modell készült így. A márka az 1930-as évektől gyárt tömegesen gépkocsikat. Különösen az 508 „Balilla” modell, és az 500 kisautó, melyet „Topolino” néven ismertek, terjedt el széles körben. Ez szintén igaz volt az új 500 modellre, melyet 1949 után gyártottak. Ez a „Cinquecento” kultikus gépkocsivá vált, és az 1970-es évekig készültek ezek a modellek. Az 500 népszerű változatai voltak a „Giardiniera”, egy sportverzió, melyet az Abarth épjtett, és az osztrák Steyr-Puch által készített, erősebb motorral szerelt változat. Később, a valamivel nagyobb 600, és a 770 („Multipla”) volt nagyon népszerű. 1934 után a gyár a „Jagst” és a „Neckar” népszerű modelleket is építette, melyeket az 1950-es és 1960-as években nagyon keresettek voltak, és a volt NSU üzemben készültek Heilbronn-ban. A nagyon jó vélemények ellenére a nagyobb 1400, 1900 és 2300 sorozatok sosem váltak olyan népszerűvé, mint a kisautók. Emellett a kis 850, mely kabrió változatban is kapható volt, és a négyajtós 124, 125 és 128 modellek terjedtek el. Az 1970-es években a Panda kisautó vált legendássá. Napjainkban a mai 500 és az új Panda, a Punto harmadik generációja, valamint a Bravo kis szedán, a kis Sedici SUV és az 500L kisbusz nagyon keresett. Online üzletünkben minden FIAT modellhez kaphatók alkatrészek, ahogy más gyártók modelljeihez is.