Az ékszíjak, láncok és görgők a vezérművek és motortartozékok meghajtásának kulcsfontosságú elemei. Fő feladatuk a főtengely és a vezérműtengely forgásának összehangolása, valamint a nyomaték továbbítása a vízpumpához, az olajszivattyúhoz, a váltóáramú kompresszorhoz, a szervokormány-szivattyúhoz, a generátorhoz és más szerelvényekhez.
A különféle típusú alkatrészek eltérő jellemzői
Az autókban használt ékszíjak fő típusai a fogazott szíjak és a hosszbordás szíjak. A fogazott szíjakat az vezérműben használják, tartósság, csendes működés és hatékony nyomatékátvitel jellemzi ezeket az alkatrészeket. Átlagosan 80-100 000 km-ig működnek megfelelően. A hosszbordás szíjakat a motorok segédberendezéseinek meghajtására használják. Sokoldalúság jellemzi ezeket az alkatrészeket. Bármilyen irányba elhajlíthatók, meglehetősen nagy sebességgel működnek, és biztosítják a tárcsákon való biztonságos tapadást. Cseréjükre 50 000-60 000 km-enként van szükség.
A láncok a vezérművet hajtják. Ezek lehetnek görgők vagy láncszemek. Az ékszíjakkal összehasonlítva tartósabbak: 150-200 000 km-en át működnek megfelelően. Ellenállók a hőmérséklet-változásokkal és a túlmelegedéssel szemben, és képesek ellenállni a nagy terhelésnek is. Ugyanakkor nehezek, drágák és zajosak. Ráadásul nehezen cserélhetők.
A görgőknek két típusa van: vezető és feszítő. Egy csapágyból és fogazott vagy sima, vagy esetenként bordázott felületű tárcsából állnak. Az élettartamukat az ékszíjak élettartama határozza meg, mivel az összes meghajtó alkatrészt egyszerre kell cserélni.
Használat és csere: mit kell tudnia
- Csak szakképzett személyek szerelhetik be az alkatrészeket. Ha például a görgők rosszul vannak beállítva, a vezérműszíj fogai levágásra kerülhetnek. Előfordul, hogy az alkatrész szélei elkopnak. A sérülések az ellenőrzés során láthatók. Ha az alkatrészek túlfeszítettek, a fogak közötti anyag megsérül; ez észrevehető, mivel a felületen repedések láthatók. Ha a felszerelés közben megcsavarja a szíjat, vagy csavarhúzót vagy más éles tárgyat használ a görgő forgatásához, a zsinór elszakadhat. Ehhez jellegzetes hangos hang társul, és a motor leállását és a szelep károsodását eredményezi.
- Ellenőrizze a motor olajtömítéseket, és cserélje ki ezeket, ha szükséges. Az olajszivárgás veszélyes a szíjhajtásokra. Az alkatrészeken lévő olaj hatására a hosszbordás szíjak megcsúsznak, és a fogazott szíjak megrepednek. Az első esetben jellegzetes sípoló hangot hallhat a motorháztető alól. A generátor teljesítménye jelentősen romolhat. A második esetben a motor nem jár egyenletesen, leáll, veszít a teljesítményéből, és előfordul, hogy el sem indul.
- Időben cserélje ki az olajat. Ellenkező esetben a hidraulikus feszítő vezetékei eltömődhetnek. Ez a hajtószíj feszességének csökkenését is, és a lánc megereszkedését és megcsúszását okozhatja. Ennek eredményeként a motor magától leáll vagy a szokásosnál hangosabban jár. A motortérből szokatlan hangok hallhatók. A vezérműlánc érzékeny a kenőanyag minőségére is. Ha az utóbbi szennyezett, az alkatrész gyorsabban elkopik.
topalkatreszek.hu: csak kiváló minőségű autóalkatrészek
Webáruházunkban vonzó áron vásárolhat ékszíjakat, láncokat és görgőket. Webáruházunk óriási választékban kínál kiváló minőségű alkatrészeket. Az autójához legmegfelelőbb alkatrészeket weboldalunk kezdőlapján a megfelelő mezőben adja meg a márkát, a modellt és a verziót.