A tengelykapcsoló a kézi sebességváltóval felszerelt járművekben található fontos szerelvény. A vezető a kuplungpedált a sebességváltáshoz nyomja meg, illetve akkor, amikor megáll azt autó. Ez lehetővé teszi, hogy sebességváltáskor a motor elváljon a sebességváltótól, majd újra zökkenőmentesen kapcsolódjanak össze, meggátolva, hogy a terhelés az alkatrészek kopását és megrongálódását okozza. Nyomó és hajtott lemezeket, tengelykapcsoló-fedelet, lendkereket, kinyomócsapágyat, villát és egyéb alkatrészeket tartalmaz.
A különféle típusú tengelykapcsolók eltérő jellemzői
A kuplung lehet száraz vagy nedves. A száraz kuplung a legáltalánosabb típus. A motor és az sebességváltó-rendszer közötti kapcsolatot a hajtott és a nyomólapok közötti száraz súrlódás biztosítja.
A nedves kuplungban a tárcsák olajfürdőbe merülnek, így ezek simábban kapcsolódnak össze. Emellett ez a mechanizmus nagyobb teljesítményt nyújt, mivel a lemezek hűtése megfelelőbb. Ez leggyakrabban a duplakuplungos sebességváltókban látható.
Ezek a rendszerek a lemezek számában is eltérhetnek. Az egytárcsás kuplung a legolcsóbb, ugyanakkor a legkevésbé hatékony. A kéttárcsás és a többtárcsás mechanizmus azonos méretben nagyobb nyomatékot tud leadni.
Vannak egyszeres és kettőstömegű lendkerekek. Az előbbiek egyszerű kialakítással rendelkeznek, és tartósságukról ismertek. Az utóbbiak mára váltak népszerűbbé, mivel elnyelik a rezgéseket és a zajt, és csökkentik a sebességváltó rendszerre kifejtett terhelést.
Használat és csere: mit kell tudnia
- Amint sebességet váltott, vegye le a lábát a kuplungpedálról. Ellenkező esetben, ha véletlenül megnyomja a pedált, a tengelykapcsoló csúszni kezd; a súrlódó lemezek égni kezdenek, égő szagot érezhet az utastérben, és a jármű teljesítménye károsodik.
- Időben szüntesse meg a szivárgásokat a motortérben. A motortömítésekből szivárgó kenőanyag a tengelykapcsoló zsírosodásához és eltömődéséhez vezethetnek, és annak megcsúszását okozhatják. Ez lassabb gyorsulást eredményez, és sebességváltáskor vagy gyorsításkor rángatózást és rezgéseket érezhet.
- Ha egy időre megáll, például közlekedési lámpánál vagy dugóban, váltson üres sebességfokozatba: az a szokás, hogy lenyomva tartja a pedált, károsíthatja a csapágyat. A mechanizmus indításakor hallható zaj a hibás működés jele. Előfordul, hogy ha a kinyomócsapágy megszorul, a pedál a lenyomását követően nem tér vissza a normál helyzetébe.
- Ne terhelje túl az autót. A hosszas, emelkedőn való autózás utánfutóval, az hirtelen gyorsulás vagy például a hóbuckáról az autó hintáztatásával történő lehajtás a súrlódó lemezek égését okozza. Ennek jelei az égő szag és a kerekek pörgése.
- Kerülje az agresszív vezetést. A kiégés megkezdődik (a kerékpörgetéssel), és a pedál hirtelen felengedése és lenyomása gyengíti a lengéscsillapító rugóit és a súrlódó lemezek hámlását okozza. Ezeket a hibákat az indításkor érezhető rezgés kíséri.
topalkatreszek.hu: csak kiváló minőségű autóalkatrészek
Webáruházunkban kiváló minőségű tengelykapcsolóalkatrészeket vásárolhat. Szekértő munkatársaink örömmel segítenek kiválasztani a szükséges alkatrészeket. Azt is elmondják, hogyan spórolhat a vásárláson.