Az üzemanyagrendszerek feladata az üzemanyag tárolása és tisztítása, valamint az autó motorjába történő továbbítása. Megfelelő működése befolyásolja az autó általános mozgásképességét, és különösen az üzemanyag-fogyasztást, a jármű teljesítményét és motorteljesítményt. A rendszer egy az üzemanyag tárolására szolgáló üzemanyag-tartályból, egy az üzemanyag áramlását biztosító szivattyúból, egy csővezetékből, injektorokból és sok dízelüzemű járműben egy üzemanyag-vezetékből áll.
A különböző típusú üzemanyagrendszerek eltérő jellemzői
Az üzemanyag-rendszerek a motor típusától függően térnek e egymástól. A benzinmotorokat egypontos befecskendezéssel, többpontos befecskendezéssel vagy közvetlen befecskendezéssel szerelik fel.
Az egypontos befecskendező rendszerrel rendelkező üzemanyag-rendszerekben az üzemanyagot egy injektoron keresztül juttatják a szívócsőbe. Ez a típus egyszerű és megbízható, de napjainkban nem túl gyakori. A többpontos befecskendező rendszerekben minden hengert külön injektor lát el üzemanyaggal. A levegő-tüzelőanyag keverék a szívócsőben jön létre. Ma ezek a leggyakoribbak. Alacsony az üzemanyag-fogyasztásuk, környezetbarátok, és nem érzékenyek az üzemanyag minőségére. A közvetlen befecskendezés az üzemanyagot közvetlenül az egyes motorhengerbe juttatja. Ez a kialakítás a levegő-üzemanyag arány nagyon pontos beállítását teszi lehetővé minden motor-üzemmódban, így növeli a motor teljesítményét, biztosítja annak magas teljesítményét és csökkenti az üzemanyag-fogyasztást. Ezeknek a rendszereknek azonban mindenképpen jó minőségű üzemanyagra van szükségük.
A dízelüzemű járművekben az üzemanyag üzemanyag-befecskendező szivattyú, egységinjektor vagy közös nyomócső segítségével biztosítható. Az üzemanyag-befecskendező szivattyúkkal felszerelt rendszerek egyre és egyre ritkábbak, és többnyire régi autókban és haszongépjárművekben fordulnak elő. Meglehetősen megbízhatóak, és nem érzékenyek az üzemanyag minőségére, de nagy mennyiségben fogyasztják. Az egységinjektorokat a vezérműtengely működteti, így meglehetősen gyorsan elhasználódnak. A közös nyomócsöves üzemanyagrendszer alacsony üzemanyag-fogyasztással, valamint zökkenőmentes és csendes motorműködéssel nagy teljesítményt biztosít. Érzékeny azonban az üzemanyag minőségére, és fenntartása is költséges.
Használat és csere: mit kell tudnia
- Időben cserélje ki az üzemanyagszűrőt. A legtöbb autóban 20 000-30 000 km-enként ajánlott kicserélni ezt az alkatrészt. Előfordulhat azonban, hogy korábban kell cserélni a gyenge minőségű üzemanyag használata, a tartályban felgyülemlett szennyeződések, vagy az üzemanyagba bekerülő víz miatt. A hibás működés jelei közé tartozik a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás, az emelkedőn érezhető rángatás, a csökkent teljesítmény, a gyújáskimaradás vagy a lefulladás alapjáraton.
- Próbálja meg legalább félig tele tartani az üzemanyagtankot, különösen télen. A kondenzátumképződés miatt a tartály alján víz halmozódhat fel. Ha ez a víz alacsony hőmérsékletnek van kitéve, megfagy. A jég bejuthat az üzemanyag-szivattyúba, és annak túlmelegedését okozhatja. A műszerfalon található kijelző segít az üzemanyagszint ellenőrzésében.
- Az üzemanyag-szivárgást azonnal meg kell szüntetni: tüzet okozhat a gépkocsiban. A benzintócsák könnyen megkülönböztethetők más folyadékoktól, mivel többszínűek.
topalkatreszek.hu: csak kiváló minőségű autóalkatrészek
Webáruházunkban bármilyen márkájú és modellű autóhoz vásárolhat üzemanyagrendszer alkatrészeket. Óriási termékválasztékunknak köszönhetően biztosan könnyen megtalál minden alkatrészt, amire szüksége van. Ha tanácsra van szüksége, szakértőink segítenek a megfelelő alkatrészek kiválasztásában és megrendelésében.